Joi 26 noiembrie 2015, începând cu ora 15.00, Centrul
de Turism și Dezvoltare Durabilă și FMMAE Râmnicu Vâlcea din cadrul
Universității „Constantin Brâncoveanu” au organizat workshop-ul „Rolul
centrelor de informare turistică în promovarea turismului vâlcean”, din cadrul seminarului TURISMUL – FACTOR DE
DEZVOLTARE REGIONALĂ, ediția
a-IV-a, având ca invitați, reprezentanți ai autorităților locale și centrale și
ai centrelor de informare turistică. Printre aceștia s-au numărat domnul Naneș
Gheorghe și doamna Mitră Amza Daniela, Consilieri Evaluare Examinare, Direcția
Dezvoltare Teritorială din cadrul Autorității Naționale pentru Turism,
Ministerul Economiei, domnul Lera Mircea,
Director Serviciu Salvamont Salvaspeo Vâlcea, Băducă Anca Gabriela, Vîlsan Cosmina, Centrul Național de Promovare și Informare
Turistică Vâlcea, Olaru Elena, Centrul de Informare Turistică Horezu, Nistor
Simina, Centrul de Informare Turistică Călimănești, Găitănaru Bogdan,
Orbu Alina, Centrul de Informare Turistică
Ocnele Mari.
Alături de aceștia au participat cadre didactice și elevi de la Colegiul
Economic Rm. Vâlcea, Liceul Tehnologic Justinian Marina Băile Olănești, CNI
Matei Basarab și Liceul Tehnologic Băile Govora, precum și studenți ai
Specializărilor Economia Comerțului, Turismului și Serviciilor și Turism,
Gestiune Hotelieră și Politici în Industria Ospitalității.
În deschiderea workshop-ului, după prezentarea invitaților, doamna conf.
univ. dr. Carmen Iordache a prezentat succint și documentat principalele
aspecte cu privire la obiectivele înființării și misiunea centrelor de
informare turistică, cadrul legal și sursele de finanțare. De asemenea, a
efectuat o analiză a activității centrelor la nivel național și local, argumentând
competențele necesare ale personalului ce deservește centrul, precum și
direcțiile majore de dezvoltare a acestor centre pentru a-și asigura propriile
surse de finanțare. De asemenea, au mai fost punctate și problemele constatate
pe teren în urma unei cercetări interactive de marketing „Tehnica clientului
misterios” efectuată de studenții de la master, specializarea TGHPIO,
încercându-se să se vină cu soluții pentru rezolvarea acestora.
Reprezentanții Autorității Naționale de Turism, doamna Mitră Amza Daniela
și domnul Naneș Gheorghe, au evidențiat problemele legate de legislația în
vigoare privind autorizarea și acreditarea centrelor naționale de promovare și
informare turistică, necesitatea constituirii unei baze de date cu toate
obiectivele turistice din județ, respectiv un registru de patrimoniu ușor
identificabil la nivelul fiecărui centru.
Domnul Lera Mircea a subliniat slaba implicare a personalului centrelor de
informare în oferirea de informații clare și obiective despre ceea ce ar putea
face turistul în zona respectivă, precum și o colaborare aproape inexistentă cu
personalul specializat în organizarea de circuite, de trasee turistice etc.
Doamna conf.univ.dr. Iordache Carmen a subliniat necesitatea formării unei baze
de date care să conțină informații despre turiști și date de contact pentru
transmiterea anumitor evenimente, oferte, prin mijloace electronice pentru a
menține relația cu ei. Această bază de date poate ajuta la realizarea unor
statistici locale și naționale, dar poate fi transmisă către agențiile de turism, utile în dezvoltarea de
pachete personalizate, știind în acest fel cum să se concentreze mai bine pe
satisfacerea nevoilor turiștilor. Tototdată a recomandat să se introducă un
registru de propuneri și plângeri și să se conceapă chestionare pentru a evalua
gradul de satisfacție al turiștilor dar și de a primi reclamații și propuneri
din partea acestora.
Doamna Prof.univ.dr. Sîrbu Alexandrina a evidențiat rolul agenților economici în asigurarea
sustenabilității centrelor de informare turistică printr-o cointeresare
reciprocă și colaborare profesională, folosind ca argumente exemple și practici
aplicate în turismul din Austria, din Italia, din Croația etc.
Domnul Lera
Mircea a mai supus dezbaterii importanța accesului la informație și
modalitățile de culegere și de selecție ale informațiilor pentru realizarea
materialelor și bazelor de date necesare pentru promovarea turismului. În acest
sens, doamna Sîrbu Alexandrina a subliniat rolul voluntariatului în rândul
studenților prin implicarea în acțiunile
de cunoaștere a potențialului natural și antropic al județului și de informare
pentru dezvoltarea turismului vâlcean. Pe această cale domnul Naneș Gheorghe a
lansat invitația studenților de a efectua practica de specialitate și în
centrele de informare turistică din județ.
Doamna prof.univ.dr. Ciochină Iuliana a
susținut rolul formării profesionale de specialitate pentru marketerii și
furnizorii de informații în vederea optimizării activității centrelor de
informare turistică.
Au mai fost discutate probleme legate de îmbunătățirea promovării tehnicilor utilizate
de centre pentru creșterea vizibilității acestora (marketing direct și de
gherilă), creșterea calității servicii oferite, îmbunătățirea modului de
organizare și de funcționare, modalitățile de diversificare a activității
centrelor, necesitatea unui contact direct între Centrele de
Informare Turistică și mediul de afaceri precum și importanța fotografiei în conceperea unui material
promoțional. În timpul dezbaterilor au avut intervenții și alți participanți,
profesori și studenți.
Organizatorii acestui workshop fost: conf.univ.dr. Carmen Iordache, prof.univ. Alexandrina Sîrbu, conf.univ.dr. Nicoleta Belu, conf.univ.dr. Carmen Răduț și lect.univ.dr. Camelia Marin.