• Banner interior Universitatea Constantin Brancoveanu

Workshop “Informarea şi educarea consumatorului român în spaţiul european”, ediţia a XIII-a

Workshop “Informarea şi educarea consumatorului român în spaţiul european”, ediţia a XIII-a

La Facultatea de Management Marketing în Afaceri Economice (FMMAE) Râmnicu Vâlcea din cadrul Universităţii Constantin Brâncoveanu s-a desfăşurat workshop-ul anual cu tema “Informarea şi educarea consumatorului român în spaţiul european” (ediţia a XIII-a). Evenimentul a avut loc în data de 20 martie 2023, în luna martie fiind omagiată Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor (15.03).


Acest atelier a fost organizat de Centrul de Cercetări în Turism şi Dezvoltare Durabilă al FMMAE Râmnicu Vâlcea, în parteneriat cu reprezentanții Comisariatului Judeţean Pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Vâlcea, Casa Corpului Didactic (CCD) Vâlcea și Asociației Generale a Inginerilor din România (AGIR) – sucursala Vâlcea, fiind coordonat de un colectiv alcătuit din: Prof. univ. dr. ing. Sîrbu Alexandrina, Conf. univ. dr. Pănoiu Laura, Prof. Dobrete Adina, Comisar Șef Adjunct Prună Cristina și studenta Andreea Tudorașcu.

Manifestarea a fost dedicată informării şi educării consumatorilor tineri, studenți și elevi. La workshop au participat studenți ai Facultății din anul I de la programe de studii Economia Comerțului Turismului și Serviciilor (ECTS), Management, Contabilitate și Informatică de Gestiune (CIG) și din anul II Administrație Publică (AP), precum și elevi de la Colegiul Național de Informatică Matei Basarab, Colegiul Economic Râmnicu Vâlcea și Liceul Tehnologic de Turism Călimăneşti, elevii fiind însoțiți de cadre didactice coordonatoare (prof. Dobrete Adina, prof. Deaconeasa Diana, prof. Negrea Violeta și prof. Dragut Maria Magdalena).

Dezbaterile atelierului au fostaxate pe drepturile consumatorilor finali și protecția acestora cu precădere în comerțul on-line, în consonanță cu tema anului 2024 „Inteligența artificială corectă și responsabilă pentru consumatori”, datorită creșterii numărului de tranzacții și de cumpărături online, efectuate de consumatorii români, precum și a fraudelor pe internet datorită site-urilor și platformelor de tip fantomă. Reprezentanții CJPC Vâlcea, dnele. Prună Cristina, Lazăr Alina și Stănculescu Daniela au prezentat diverse spețe privind comerțul electronic, cum s-au soluționat acestea și ce ar trebui să facă consumatorii finali, utilizatori de internet, pentru a preîntâmpina eventualele fraude și litigii.


În timpul discuțiilor s-a pus accent pe:

  • bunele practici aplicabile în comerțul on-line,
  • analiza comparativă a tehnicilor folosite în comerțul on-line vs. comerțul clasic cu amănuntul,
  • analiza comparativă a practicilor de comerț on-line în spațiul intra - și extracomunitar,
  • legislația și practicile de returnare a mărfurilor în comerțul on-line,
  • legislația aplicabilă pe anumite grupe de mărfuri (textile, marochinărie, autoturisme second-hand, aur și bijuterii).


Pornind de la situații concrete, experiențele participanților la atelierul de lucru sau reclamațiile soluționate de reprezentanții CJPC Vâlcea, s-au efectuat studii de caz referitoare la comerțul on-line de servicii și de bunuri în spațiul european.

De asemenea, reprezentanții CJPC Vâlcea au răspuns întrebărilor punctuale formulate de studenți în timpul acestui workshop, ceea ce denotă că tinerii au devenit mai dornici de a fi informați, educați și protejați în comerțul on-line, în calitate de consumatori finali.